torsdag 8 maj 2008

Helsinki tur och retur



I förra veckan tog jag mig en väl behövd mini-semester. Det var inte en resa gjord på en handvändning och stundtals var det riktigt jobbigt, men också riktigt värt besväret.

Min resta började på torsdagen med fem jobbiga timmar på tåg mot Stockholm. I vanliga fall bryr jag mig inte om en fem timmars resa då jag är van vid 16-17 timmar när jag åker hem till norr. Den här gången hade jag dock sällskap av ett dansteam med hormonstinna skånska fjortistar. De klängde på varandra, sprang runt och var allmänt stökiga. De hade vuxna med sig, men de satt och roade sig med annat.
Usch, jag måste blivit gammal, men det blev faktiskt jobbigt att inte bara få resa i lugn och ro. Tycker de kunde ha hyrt en buss! :o)

Väl framme i Stockholm hämtade jag upp Lill-A och vi tog buss till båtterminalen. Vi mådde båda lite illa och höll oss mest till vår extremt lilla hytt under mesta dels av färden.

I hamn i Finland mötte T upp för att eskortera oss via fot hem till honom. Helsingfors var en överraskning. Väldigt vackert och fullt av liv. T påpekade dock att människorna tinat fram med det fina vädret och att det så länge han befunnit sig där varit kallt och dött på gatorna. :o)

Det kändes som om vi gick i evigheter innan vi var framme i Ts lägenhet. I själva verket var det nog bara ca 20 min. Men det var backar upp och ner, packning att dra på och att sviterna från resan kändes. Jag skyller på det och inte dålig kondis. :o)

Vi lämnade packningen och jag och T promenerade in till staden igen för att möta upp med hans släkt som var där. Lill-A lade sig för att vila. Vi kollade in Tempelkyrkan. Det var riktigt nice. En kyrka insprängd i ett berg. Efter det fortsatte vi lite sightseeing och gick bl.a. in i domkyrkan Gigantisk och vacker med låååång bred trappa upp. Den har likheter med Skellefteås landskyrka, men var extremt tråkig på insidan.



På kvällen blev det musikal. "La Cauge Aux Folles" (jag stavade det förhoppningsvis rätt ) där T och gänget dansar och transar. Underbara kostymer och koreografier med några fantastiska dramatiska insatser. Sen var det ju nderbart att se så många pojkar i drag. :o)

Dagen efter tog vi det bara lugnt. Vi fick en tur backstage på teatern, sedan köpte vi mat och lade oss och solade i parken med resten av invånarna till dess att vi skulle åka båten till Stockholm. Det var härligt i solen! Jag fick t.o.m. lite färg.



Den här båtresan var utan kostnad. En gammal klasskompis till T och lill-A showade på båten och hade plats i hytten för oss. Mat fick vi i mässen och det var kul att se showen.

Tillbaka i Stockholm följde jag Lill-A hem och hon eskorterade mig sedan till K och P, stannade en stund och åkte sedan hem igen. Jag, k, P och ks mor åt tapas på kvällen på La Coucaracha. Väldigt gott! Sedan hängde vi på kvällen och dagen efter sprang vi på stan ett tag innan resan hem till Gbg.

Allt som allt en trevlig resa och jag fick träffa folk jag inte sett på 6-9 månader. Förbaskat att Sverige är så avlångt och världen är så stor!

-------------------------

"Det är dyrt att leva, men i priset ingår en resa runt solen varje år".

//okänd

Inga kommentarer: