måndag 12 maj 2008

Sol och vår och blås och moln!

(Läste en väns blogg och kände mig inspirerad att tala lite om vädret. Som svensk är det ju något jag känner trygghet att prata om när andra samtalsämnen tryter)

Jaha, så var det extremt varma vädret över för denna gång. Men jag tog verkligen vara på de härliga dagarna. Tog ledigt några timmar från jobbet någon dag och både solade och grillade under helgen, men inte bara det, jag har promenerat också och fått in mina 10000 steg per dag. Jag är riktigt nöjd. Som det varit de senaste dagarna får det gärna vara jämt.

Fast sen är det ju så att jag uppskattar ett litet kraftigt regnväder då och då oxå, gärna sockrat med lite åska. Jag blir extremt lycklig av det...så länge jag slipper vara utomhus allt för länge. :o)

Värst väder är ändå blåst blandat med regn eller snö. Det är vare sig kul att hamna i eller att sitta inne och titta på.

Mellanväder kan vara lite jobbigt. Jag vet aldrig hur jag ska klä mig, det vet jag typ aldrig (därav de stora klädhögarna på sängen som alla sett som har knackat på min dörr utan att förvarna), men det är svårare vid mellanväder.
Sen kan ju mellanväder vara rätt skönt oxå. Jag känner inte att jag måste ta vara på något solljus och skynda mig ut för att sola eller passa på att åka till stranden eller cykla eller ha picknick o.s.v., s.k. "solstress" (kom på det ordet nu) som vi svenskar verkar lida av.

- "Ah, det är sol! Vi måste ta av os alla kläder fort. Hämta filten! Ta fram grillen och skynda dig ut! Det kan försvinna när som helst!"

Ungefär så är vi - även jag. Sen sitter vi där i bussar och bilar och spårvagnar och tunnelbana och ser ut som inlagda packade kräftor hela bunten. Bara för att bli förkylda veckan efter. För lite solskydd och för lite kläder för fort och för länge. Varje år!

Men vi blir ju så glada! Glada av förändring. Hormoner spirar och solen ger oss kraft och energi.

Så idag vill jag bara ge en puss till vädret och livet. Vare sig det är egenvald glädje eller undermedvetet och väderpåverkat är jag peppig, glad och positiv idag! Jag skiter i vilket och njuter av det så länge det varar!

Life is good!

----------

"Sjömannen ber inte om medvind; han lär sig segla."

//okänd

----------

"Om ett barn frågar var regnet kommer ifrån, så brukar jag svara att det är Gud som gråter. Om han undrar varför Gud gråter, så blir svaret "förmodligen över någonting som du har gjort." *

//okänd

*(hahahahihihahahaha /kommentar från bloggens innehavare)

Inga kommentarer: