fredag 18 januari 2008

Min nya kärlek!

Doctor Who! Ahhhhh! Underbar serie! Underbar karaktär. Fantastiska skådespelare, manusförfattare, specialeffekter och elaka typer. Humor, galenskaper, känslor och ren underhållning.

För er som inte sett den är detta en snabb introduktion:

Brittisk serie om en knäpp, mystiskt och extremt känslomässigt engagerad och passionerad filur som kallar sig "The Doctor" (Doktorn). Han är en "timelord" från planeten Gallifrey, den sista som existerar.
Han reser runt i tid och rymd i sin "TARDIS" - Time And Relative Dimension In Space - en blå poliskur som är större inuti än utanpå. Han hamnar alltid mitt uppe i nån intergalaktisk konflikt, räddar planeten jorden från undergång eller träffar på någon av sina ärkefiender som "Daleks", "Cybermen" eller "The Master".
Han påstår sig resa bäst ensam, men egentligen vill han inget annat än att visa någon allt fantastiskt där ute. Så då och då frågar han om någon vill hänga på. Oftast jordbor. Oftast av kvinnligt kön. Han älskar jordbor - och bananer.

1963 gjordes det första avsnittet med den första doktorn. Det är den längsta science-fiction genom tiderna. Tio personer har fått spela honom och hans olika regenerationer - doktorn har 12 regenerationer på sig innan han kan dö. 2005 tog BBC upp serien igen och hittills har rollen spelats av två skådespelare. Båda lika fantastiska - på olika sätt - ingen doktor är till 100% lik den andre.

Jag är helt fast! Såg den visserligen då jag var yngre, då för övrigt Tom Baker som är berättare på "Little Britain" spelade "The Doctor". Men jag gillar effekterna mer nu. Även om det som var nog räckte för att skrämma mig då. För serien är spännande.

Som ett nu mera stort fan inhandlade jag igår min egen lilla "TARDIS" och en actionfigur av doktorn och hans före detta hund K9. Får jag som jag vill kommer fler figurer att hamna på min hylla.

Kolla in serien. (använd www.youtube.com för en snabbtitt)

"Do you wanna come with me? 'Cause if you do then I should warn you, you're gonna see all sorts of things. Ghosts from the past; Aliens from the future; the day the Earth died in a ball of flame; It won't be quiet, it won't be safe, and it won't be calm. But I'll tell you what it will be: the trip of a lifetime. "

/The Doctor

Inga kommentarer: