lördag 9 februari 2008

Melodifestivalen - Deltävling 1 - Göteborg

Lite besviken må jag säga att jag är. Lite av spänningen i programmet har försvunnit. Det är så välsmort och det går så snabbt att jag inte hann tänka innan det var över.
Och lite besviken blev jag över resultatet. Amy Diamond är väl guld, Christer Sjögren - snälla Sverige! Att det blev den låten måste bero på en av tre saker:

1. Organiserade sabotörer
2. Svenskarnas rebelliska sinne - vi ska minsann vara annorlunda! (ehhhh....)
3. 50-60-åriga tanter som fortfarande blir blöta i byxan (ursäkta uttrycket) av den gamle Vikingen - sen spelar det ingen roll vad han sjunger. + barn på lekis, då låten hade lite snabbproducerad Disney-känsla.

Jaja, sämre låtar har tagit sig till final i Globen och sedan tack och lov inte gått vidare till ESC. Vi håller tummarna för det i år också.

Sen kom E-Type & The Poodles och Suzzie Tapper till Andra chansen. Fanns ju bättre låtar till det också.

Brandur och Amy var bäst på ett annars väldigt tråkigt startfält.
Förutom artisterna var Luuk bra, snacket mellan låtarna så där och Björn Gustavsson underbart rolig! Mer av honom!

-----------------

Här var vad jag skrev om varje låt direkt då jag hört dem och vilka poäng jag gav (på en skala av 5):

1.E-Type & The Poodles - Line Of Fire

- Skippa E-type – sjunger surt
- E-type – tråkiga kläder
- Poodles – härlig röst
- Låter amatör
- Lite katschig

Poäng: 2,5

2. Face-84 - Alla Gamla X

- Löjlig röst
- Tuggummipop
- Hon öppnar inte munnen
- Fåniga

Poäng: -

3. Velvet - Déjá Vu

- Ful byxdräkt
- Lagom ärtig låt.
- Helt ok

Poäng: 3

4. Brandur - Lullaby

- Stämmorna funkar inte riktigt.
- Fin ballad
- Fin röst

Poäng: 3,5

5. Michael Michailoff - That`s Love

- Stadig fin röst
- Enformig låt
- Kan bli bättre vid fler lyssningar.

Poäng: 3

6. Amy Diamond - Thank You

- Hon har fin röst. Väntar på att den ska få mognare sound. Då blir det nog väldigt bra.
- Bra låt

Poäng: 3,5

7. Suzzie Tapper - Visst Finns Mirakel

- Hon har en härlig röst.
- 80-talsflashback
- Lite tråkig låt dock

Poäng: 3

8. Christer Sjögren - I Love Europé

- Charterresa möter 80-talsschlager möter tyrolersound och en gnutta dansband.

Poäng: 2,5


-------------

"Jag har aldrig hört en så löjlig text, sån fånig sentimentalitet, såna upprepningar, sån oinspirerad melodi. Gosse, vi har funnit en hit!"

/Okänd

-------------

1 kommentar:

Anonym sa...

Melodifestivalen slutade engagera mig den dagen då de beslutade om flera deltävlingar. DUMHETER säger jag bara. Det ska vara som det var förr om jag ska orka se.
*hytter med näven, viftar med handväskan och tar käppen och staplar iväg*