måndag 2 juli 2007

Noskapin, Bafucin, Reliv, Omeprazol och Trevis

I förra inlägget var det solskydds-utbildning. Nu ska vi prata mediciner som jag stoppat i mig på senaste.

Strax innan semestern fick jag ju magkatarr - vilket är bekant för vissa - och blev då ordinerad:
Omeprazol Sandoz - för att minska surhetsgraden i magen.

Innan jag åkte till Egypten var jag tvungen att börja äta
Trevis - för att stärka slemhinnan i tarmen och skydda mot turistdiarré

Väl hemma blev jag då förkyld och köpte på eget förslag
Bafucin - smärtstillande och lokalbedövande mot tillfällig halsont

Reliv - inflammationshämmande mot kroppsvärk och huvudvärk
hade jag redan hemma, men äter det alltså nu mot förkylningen.

Hosta har jag också fått. Så pga råd från kvinnan på apoteket ska jag nu äta
Noskapin - hostdämpande, mot tillfällig rethosta.

Jag har snart ett helt apotek hemma.

Har dock inte vågat ta det sistnämnda än, för så här står det på bipacksedeln:

"Noskapin ACO dämpar hostreflexen genom påverkan på hostcentrum i hjärnan utan att påverka hjärnans funktion i övrigt"
och inte nog med det för mig oroande budskapet, det fortsätter med att stå på biverkningar:
"Hos vissa personer kan noskapin ge upphov till intensiva (!!) buk/bröstsmärtor 1/2-4 timmar efter intag. Smärtorna går över av sig själv efter 1-3 (!!!!!) timmar"
Sen är visst en vanlig reaktion huvudvärk.

Nu är det ju inte säkert att allt det händer mig. Men ändå. Hosta eller magont och huvudvärk. Hmm.
Sen vet jag inte hur den ena medicinen påverkar den andra. Så därför skriver jag det här inlägget innan jag tar Noskapin och går och lägger mig. Man vet aldrig vad som händer.

Så here goes. Tack Gud, jag har haft trevligt så här långt!

*tablett i ena handen, vatten i den andra* Suck. *Och svälj*

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tjenna gumman!
Jadu farbror Simon kan berätta att han precis har tagit Noskapin ACO och sitter nu med buksmärtor och håller på att dö. Så sitter man här och googlar och försöker fördriva tiden och så hittar man din blogg :> Har hittils avverkat 40 minuter. Ja, max 2h och 20 minuter kvar! Jävla tur att jag läste lappen innan jag tog dem. För mig verkade det så bisarrt dock att sådant fick säljas om det var så vanligt. Hade jag inte läst innan hade jag trott att jag var döende. Kan starkt rekommendera dig att inte ta Noskapin. Om du av någon anledning skulle få för dig det så kör djupa andetag försök slappna av.

Anonym sa...

ja samma här...har precis "överlevt" dessa krampanfall och trodde innan jag ringde sjukvårdsupplysningen att jag skulle dö av dessa smärtor som jag aldrig tidigare känt...så Noskapin är inget för mig...

Anonym sa...

Tjenare!

Hur fan kan Apoteket fa sälja nagot sa hemskt som Noskapin. Har tagit det förut och aldrig kÄnnt nagra bieffekter, men igar kväll innan jag skulle somna sa leteda jag febrilt efter nagot hostdämpande eftersom jag akt pa en förkylning. Hittade inget annat än Noskapin och tog en tablett. Vaknade mitt i natten av intensiva (to say the least!!!!) smärtor i magen. Jag var nära att ringa ambulans, skojar inte!!! Som tur var hade jag oxa läst om bieffekterna innan. Hur kunde jag vara sa jävla dum som tog en? Man har pa nagot sätt ett förtroende för läkare och Apotek. "Det kan väl inte vara sa farligt om dom far sälja det pa Apoteket"... trodde jag! Det som oroar mig nu är VAD det var som orsakade dessa smärtor??? Och kan Noskapinet ha gjort skada? Förbannade jävla legala droger!!! Hur i helvete kan man fa sälja nagot dyligt???

Marie sa...

Jag har också fått förjävliga biverkningar av Noskapin, håller på att googla nu för att se om man kan anmäla det nånstans. Det är ju uppenbart att jättemånga får de här biverkningarna med tryck över bröstet och sjuka magsmärtor, inte bara "vissa personer" som det står i bipackssedeln... Ta aldrig Noskapin, det är det verkligen inte värt!!!!

Marie sa...

Jag har också fått förjävliga biverkningar av Noskapin, håller på att googla nu för att se om man kan anmäla det nånstans. Det är ju uppenbart att jättemånga får de här biverkningarna med tryck över bröstet och sjuka magsmärtor, inte bara "vissa personer" som det står i bipackssedeln... Ta aldrig Noskapin, det är det verkligen inte värt!!!!

Anonym sa...

Hej igen! Nu har jag rapporterat biverkningarna på Läkemedelsverkets hemsida. http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Biverkningar/Rapportera-biverkningar-/
Det är ju helknas att sån här medicin får säljas.

Marika på Odlingspyssel sa...

Fick också helt galna magsmärtor av Noskapin, dock inte av den flytande varianten utan av tabletterna. Första gången trodde jag det var en tillfällighet (är gbp-opererad så magsmärtor är inte ovanliga) , men andra gången så fattade jag ju sambandet och det gjorde ju helt galet ont. Noskapin borde inte få säljas receptfritt.