söndag 15 juni 2008

Prästvigning


Idag har jag varit på min första prästvigning. D vigdes tillsammans med sina studiekamrater.

Klockan 10 samlades jag och några av Ds kamrater utanför domkyrkan i Göteborg för att få bra platser, vilket vi fick. Familj och övrig släkt var försedda med biljetter som garanterade dem plats på "första parkett".
Då vi suttit och väntat en timme var det äntligen dags. Här följer en snabb genomgång av mässan:

(*församlingen står upp)

*Procession - Psalm 1:1-4 Ch M Widor - Toccata F-dur
Beredelseord
Syndabekännelse
Förlåtelsen
Tackbön
Palm 695:4
*Lovsången (Gloria)
*Dagens böner
Gammaltestamentlig läsning - Hesekiel 18.30-32
Körsång – C V Stanford – Beati quorum via
Epistel – Galaterbrevet 6:1-7
Gradualpsalm 62:1-4
*Evangelium – Lukas 6:36-42
Psalm 679
Predikan
Körsång – M Duruflé – Ubi caritas
VIGNINGEN
- Vigningspsalm 894
- Kungörelsen – notarien läser namnen på dem som ska vigas
- Vigningstal av biskopen
- Löftena – Frågor – Försäkran
- *Trosbekännelsen (Credo)
- Kyrkans förbön
- Vigningsbönen
- Vigningshymn
- Psalm 50
- Missivering och Mottagande – Vi får veta var de nyvigda ska jobba och två representanter från den församlingen hälsar varje präst välkommen.
Offertoriepsalm 394
*Lovsägelsen
Psalm 698:5
*Nattvardsbönen
*Herrens bön
*Brödbrytelsen
*Herrens frid
*Psalm 699:5
Måltiden - De nya prästerna delade ut nattvarden under mässan och alla gick till "sin" präst.
Tackbön
*Lovprisningen
*Välsignelsen
*Sändningen
*Utgångspsalm

Så var det klart och alla samlades på gården utanför kyrkan. Efter mycket fotande och kramande bar det av till Guldhedens kyrka/församlingshem. Vi som visste var vi skulle ledde de andra till vagnen och jag tror vi kom fram allihop.

Väl framme blev vi bjudna på otroligt god förtäring, blandat med minst lika god konversation och några tal. En och annan tår föll, men blandades snabbt med ljudliga och ljuvliga skratt.

Tillställningen avslutades med en mycket fin och sober andakt som hölls av den nye prästen. Det kändes tryggt och säkert. Jag tror D har hittat sin rätta plats och jag önskar honom all lycka.
Jag ser fram emot att gå på en av hans ”riktiga” gudstjänster någon gång(även om jag föredrar mer intima andakter :o)).

Klicka här för bilder från dagen.

----------------

Roligt sagt av barn:

Sofie, 6 år: Josef ar inte Jesus pappa. Det var någonting med en åsna, men jag kommer inte ihåg.
Jossan, 7 år: Nej, nej, så här var det: Maria blev så glad när Josef köpte en åsna att hon blev gravid utan hjälp.

(ur häftet som låg på bordet under ovan nämnda middag)

-----------------

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut" (Matt 28:19-20)

----------------

Inga kommentarer: