onsdag 20 maj 2009

Frihet!

Nu har jag varit ledig i 4 dagar och...tja typ 12 timmar. Sedan i lördags i alla fall. Och det är underbart!

Jag har sovit och ätit och facebookat (massor) och sett på serier och beställt kläder och varit och fikat idag och igår var jag på bio och såg "Wolverine" (såååå bra) och i lördags var det schlagerparty här.

På tal om i lördags så hade alla med sig lite ätbart i tapasstil som vi delade på. Det var sååå gott!

Själv gjorde jag två sorters kakor som verkade falla i god jord. En påminner om en kladdkaka fast med kokos i och tryffel på. Den hittade jag på Aftonbladet.
Den gjorde jag på Mimsch (fd msM) begäran då jag "råkat" göra den någon tidigare gång då vi körde med samma upplägg.

Den andra kakan hittade jag i min ganska nyinköpta bok "Långpannans Lov" där recepten är ett utdrag ur den populära boken "Kyrkkaffe" och alla kakor görs som boken säger - i långpanna.
Receptet var "Ingefärsrutor".
Jag tycker om ingefära i alla former - inlagd, i dryck som gele o.sv. - som kaka vet jag inte att jag ätit det och var tvungen att testa.

MissIng blev i alla fall väldigt förtjust och jag lovade henne receptet. Så för att pitcha boken lite och samtidigt dela med mig av dessa extremt lättillverkade och mycket goda kakorna så tänkte jag dela med mig till alla som hittat hit.



Ingefärsrutor

1 l havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl ljus sirap
5 dl socker
2 ägg
250 g smör
1 msk bakpulver
1 msk ingefära

Smält smöret i en stor gryta och rör ner övriga ingredienser. Bred ut smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna. Grädda i 175 grader tills kakan blir ljusbrun. Den stelnar när den svalnar! Skär i rutor.

Varning!
Kakan är extremt begärlig och inget för sockerberoende att tillverka om de inte vet att de kommer få massor av besökare som äter upp allt. Finns den kvar är det *host* risk att det nallas av den både i tid och otid.....i flera dagar *vissel*.

Imorgon blir det grillning i Slottsskogen med gänget. Hoppas på uppehåll!

---------------------------

"Om folket inte har bröd, kan de ju äta kakor."

//Marie Antoinette

---------------------------

(Jag är helt för den idén!)

3 kommentarer:

Mikael K sa...

Min svägerska brukar baka något liknande, jag var skeptisk först eftersom ingefära i ärlighetens namn inte låter särskilt gott. Jag blev totalt beroende av dem, så fruktansvärt goda!!!

Tessalisa sa...

såg farligt gott ut! Ska nog undvika det. Fast jag har "kyrkkaffe-boken" och efterföljaren "påtår". Försöker hålla mig till att LÄSA recepten, inte baka dem.

tjilla sa...

Haha. Jag undviker till och med att läsa dem om jag inte "måste".
Oftast gäller mitt måste när sockersuget kickar igång och jag ska kolla vad jag har ingredienser till hemma. Slutar oftast med att jag tycker det är för besvärligt att baka.:o)

Woho! Tack och lov för min lättja och att den ofta vinner över frosseriet.

Det var två dödssynder *check, check*