söndag 17 maj 2009

Grattis Norge!

Visst är det underbart att något som man inte kan tävla (bah!) i och som ingen ser (eller hur) kan röra upp så mycket känslor. Ilska och glädje.

För min den är det mer: tja.. Synd att Malena inte vann. Jag gillar opera och blandningen med pop och tycker både låten och hon var riktigt bra.

Vinnarlåten var OK, men ingen låt var fantastisk. Malta och Chiara med "What if we" var nog ändå min favorit. Men då är jag ett fan av henne sedan hennes tidigare medverkan.

Kul för Norge att de vann. Det var ett tag sedan nu. "Nocturne" med "Secret Garden" 1995 var nog senast och "Bobbysocks" med "La det swinge" 10 år innan dess.

Vi i Sverige är bortskämda med många vinster, så nu på senaste då det inte gått så bra har vi mycket att skylla på.

"Det är för många länder" Jaha, är vi rädda för konkurrens?
"Christer Björkman väljer bara sina vänner att sjunga" Tvivlar jag på, men det blir ju kvalité i alla fall och det är ändå vi som röstar vilken låt som går vidare.
"Tävlingen har blivit sämre" Snarare tvärtom. Det är mer jobb på scenframträdande, kläder, artister och ljudet. Man hinner höra låtarna fler gånger. Speciellt om man orkar anstränga sig att titta på införprogrammen och lyssna på nätet.
"Öststaterna röstar bara på grannländerna" Eh, och vad gör Sverige och resten av Norden? Men i år röstade vi nog inte på Danmark faktiskt.
Jag läste i DN att sångaren från Danmark tjurade till och undrade vad Sverige höll på med . Men det är låten och inte landet som man ska ge sin röst. Annars kan vi ha en tävling utan låtar.

Ja, det finns hundra ursäkter till. Vi får bara inse att tävlingen ändrats och hänga med i svängarna.
Jag tycker det är kul ändå. Mycket underhållning. Fler kläder att kristisera...haha. Många artister som jag är glad att få upptäcka och andra jag önskar att de kunde ge mig tillbaka mina tre värdefulla minuter.

Nu kommer Sverige att sura ett tag och svära på att inte titta (vilket ju ingen gör i alla fall...eller) mer och säga att vi lika gärna kan lägga ner. Men nästa år står vi där igen lika hoppfulla som alltid.

Woho!

----------------------------

"Musik är ett meningslöst oljud om den inte träffar ett mottagande sinne."

//okänd

----------------------------

1 kommentar:

Tessalisa sa...

Jag har ett vittne som kan intyga att jag bara lyssnade på låtarna (såg några mellan väldigt långa "blinkningar") och sedan sov gott genom hela omröstningen och faktiskt inte visste vem som vunnit och vem som förlorat förrän nästa dag när jag träffade ungdomarna på jobbet och jag överlevde alldeles ypperligt! Jag är inte speciellt brydd, men Norges låt var rätt ok. Det var visserligen vår med även om jag hade hoppats att "moving on" hade fått representera oss i stället.
Men allvarligt, skulle de säga att de lägger ner hela melodifestivalen, så skulle jag nog inte sakna den alls.