onsdag 14 januari 2009

De senaste tolv dagarna

För lite mindre än en vecka sedan vid ungefär den här tiden satt jag i feberfrossa hemma hos några vänner i Skellefteå. Sedan dess har jag varit i stort sett helt utslagen. Hosta och snuva har varit mina nära vänner den här tiden.

Jag har nog inte haft riktig feber på kanske 10-15 år och minns inte hur det var senast. Jag trodde inte jag var döende, men minsta lilla rörelse var en ansträngning och hela kroppen smärtade.

Inget roligt sätt att spendera julledigheten.

18.30 fredag den 2a januari tog jag och msM tåget uppåt (det skulle ha gått 17.00). I Bastuträsk sexton timmar senare delade vi upp oss och jag tog bussen till Skellefteå. Förutom ätande och utbyte av julklappar (jag fick bland annat en skruvdragare med massa huvuden och en råsaftpress! Woho!) hann jag vila ut på lördagen och sedan följde några hektiska dagar.

Söndagen började med ett försenat julbord hos farmor där delar av resterande släkt var samlad. Bland annat kusin S som jag inte träffat på mycket länge, men som jag har återfått kontakt med via Facebook. Tillsammans satt vi och prisade "Spikmattan" och försökte övertyga de andra att införskaffa den också.

Mor och far fick en i julklapp av mig och denna cirkulerade de närmaste dagarna bland vänner och bekanta. Några blev övertygade, andra är fortfarande skeptiska. Haha.

Söndag eftermiddag bar det av till bror med tillhörande fru och dotter i Umeå. Där åt vi, pratade, spelade spel och sov över. Mycket nice!

På måndag efter lunch hoppade vi in i bilen och åkte tillbaka till Skellefteå. Alla som åkt den vägen kan intyga att det inte är den roligaste resan. Inte blev det roligare av att hunden inte är van vid den nya bilen är och passade nervöst på att dregla och lösa hår över sina medpassagerare - mest mig.



Senare på kvällen (då jackan var avhårad)kom kusin S med familj och körde oss alla till Skellefteå Kraft Arena för lite uppiggande hockey! Skellefteå vann med 5-3 mot Frölunda! Woho!

Tisdagen fick jag dela i två. Halva dagen med Mac och andra halvan med SSY och LSY (jag hoppas att det går bra att sno dessa bokstavskombinationer trots att det inte blir helt rätt från min sida :o) ). Vi åt och pratade....som alltid...vår egen lilla tradition. :o)

Det var trevligt att träffa alla igen, även om det aldrig blir så länge.

Onsdagen hade förkylningen börjat göra sig hörd, men jag bet ihop och försökte att inte snörvla så mycket då vi gick på släktkalas - denna gången på mors sida - senare på kvällen. På den sidan är det många och jag tyckte jag knappt hann komma in och hälsa på alla förrän vi skulle åka igen.

På torsdag fyllde mor år. Då jag inte hunnit köpa hennes present gick vi på stan ihop och fixade det. Vi passade på att äta på världens bästa snabbmatkök - Frasses - innan far kom och hämtade henne och jag följde Mac hem.

Nu är vi framme vid frossar-kvällen och då jag menar inte att jag åt mycket. Fast vi lagade faktiskt mat och efterrätt ihop. Sedan satt jag i deras soffa med filt och skakade tills jag fick skjut hem. Jag var säkert jättetrevligt sällskap. :o)

På fredag fick Mac komma till mig (då jag inte orkade ta mig någonstans). Med sig hade han anis-grisar. Mums. Har inte ätit det på flera år. Synd att mitt smaksinne inte var vad det skulle, men det var ändå gott(känner du Mac så be att få kolla på hans illustration för dagen, den säger allt).

Första delen av lördagen spenderades än en gång hos farmor och på kvällen tog jag bussen till Umeå. Träffade msM med sin mor och far på busstationen där. Sedan tog vi oss gemensamt tvärs över gatan till tågstationen.

Resan gick bättre än jag trodde, fast jag var nog något hög på all medicin jag åt och pratade mer än vanligt. Om jag inte skrämde medpassagerarna så irriterade jag dem säkert.

Vi både åkte och var framme i tid. Träffade J-A med familj på stationen och lämnade över nyckelharpan hon köpt från en bekant i Skellefteå. Fint instrument. Tur att det kom fram i en del (eller hur många delar det nu består av...haha).

När jag kom hem somnade jag och med undantag för lite mat och toalettbesök sov jag nästan ett helt dygn i sträck. Sov mycket de nästkommande dagarna oxå(behöver väl inte säga att jag sjukanmälde mig till jobbet.) Det är nog bara idag jag inte ens legat ner för att vila. Det var först igår jag kom iväg för att handla mat. Man blir uppfinningsrik av att inte orka ta sig någonstans och nu kan jag i stort sett koka soppa på spik. :o)

----------------

"Jag hostade mycket lättare på morgonen, men det var ju inte så konstigt. Jag hade ju övat hela natten."

//okänd

----------------

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intensiva dagar fick du, men jag känner mig hedrad över att jag och LSY fick knycka tid av dig! Trevligt var det! och stölden av våra bokstavskombinationer var helt ok :-D
Du får väl vara MSY då.
SSY, MSY och LSY... *hehe*
Skönt att höra att du blivit friskare. KRAM!

tjilla sa...

Haha, ja varför inte...nice...eller kanske HDSMNAT - Hon Där Som Man Nästan Aldrig Träffar - haha