onsdag 17 september 2008

Helgens roadtrip + host och harkel


Är aningens förkyld och har varit hemma från jobbet hela veckan och det ser inte ut som om det blir att gå imorgon heller. Känner mig dock mycket klarare i huvudet och har mindre halsont än de andra dagarna, men nu är jag snuvigare, har ont i kroppen och hostar. Suck...

Har varit på apoteket idag och fyllt på lagret med bafucin och värktabletter. Får se om det hjälper.

Men även om den här veckan varit mindre kul och spenderats mest på soffan halvsovandes framför någon serie så var helgen desto roligare.

Jag och M var i Lund och såg "Sweet Charity" med vår egna stjärna msS. Hon var super! Hade faktiskt inget att klaga på vad gäller hennes framträdande och jag kan ändå vara väldigt kritisk.

Jag och M hade hyrt bil och bokat hotell i Malmö som msS kille fixat billigt åt oss. Så lördagen började med en trevlig bilresa dit. Vi träffade några bekanta och åt, checkade in på hotellet och åkte till Lund. Tog ett tag att hitta parkering där som man fick stå på mer än 4h och hela stan är enkelriktad. Efter många om och men - och ganska långt från Stadsteatern - hittade vi en plats. Det var nära att vi inte hittade tillbaka då allt var slut. Vad tur att jag hade klackar på mig....och att Lund nästan enbart består av kullerstenar...woho!

Efter föreställningen satte vi oss på ett kafé/bar och snackade. Avslutade senare kvällen hos kollegor till msM.

Dagen efter åt vi hotellfrukost(!)vid 10 och kollade sedan in Malmö centrum. Mycket fint! Passade på att köpa "Abalone Dots" nya skiva.
Innan vi lämnade stan tog vi en snabbtur förbi "Turning Torso". Har ju sett den hundra gånger på bild, men det kändes som ett måste då vi ändå var där.
Område runt byggnaden var väl inget att hänga i julgranen. Det är ett nytt område och byggs rätt mycket för tillfället. Men byggnaden var lite cool. Fasaden påminner om en båt tycker jag.

Sen tog vi en sväng förbi Lund igen. Var tvungen att kolla in domkyrkan med omgivning.
Jag var där för ca 7 år sedan, men kommer inte ihåg mycket. Det är väldigt mycket historia i den kyrkan. Det känns.
Jag sprang i alla fall runt och rörde vid det man fick och tog kort på allt. Missade tyvärr än en gång när uret spelade. Jaja, får väl ta det nästa gång…om ca 7 år till kanske. :o)

Det var mycket fint där, precis som väntat, men det mest minnesvärda och som jag aldrig sett för trots många besök i kyrkor var kollektomaten. Hade man inte växelpengar med till kollekt går det bra att dra kortet. Hehe.



Strax efter 14 lämnade vi Lund och efter vägen fick vi för oss att svänga in i Landskrona och besökte Citadellet. Sen gjorde vi ett sista stopp i Helsingborg för att äta och sen begav vi oss hem.

Vid 19.30 var vi hemma. Efter en resa på ca 8 timmar. Det är den längsta tid det tagit mig att åka 25 mil. :o)

Det var en mycket nice roadtrip!
Inte dyr heller. Med hotell, bilhyra, bensin, blommor till msS, mat och cd-skiva gick det hela på ca 2000kr. Helt klart värt det och det kommer mest troligt att bli fler resor. Nån som vill hänga på?

På vägen hem började min hals krångla och nu sitter jag är i ett hav av toapappersbollar och halstabletter. Men men...Gud ger och Gud tar...haha.

För den som vill se bilder av resan går det bra att klicka på länken.

---------------

"Resor är det bästa sättet att utbilda sig på egen hand"

//okänd

---------------

3 kommentarer:

Unknown sa...

Det glädjer mig att du njöt i denna akademikernas högborg! det är en mysig stad o att sitta på café o gå på kullersten i högklackat är precis vad man bör göra på besök i Lund!! //Lill-anna

Anonym sa...

oh så snygga bilder! roligt att resan blev bra, tråkigt att du är sjuk. krya på dig-kram från frida!

tjilla sa...

Tack så mycket!
Börjar bli bättre nu. Less på att sitta inne. :o)