söndag 30 november 2008

Första Advent

Idag gick jag med msF till Oscar Fredriks kyrka och sjöng in advent. Det var skittråkigt!

Till att börja med var det ingen adventsgudstjänst som vi hade tänk oss utan bara musik. Ok, det kanske var vårt eget fel som eventuellt läste för dåligt. Det kan jag ta. Men det hette "Sjung in advent", men det var ju mest kören som sjöng och så fick vi hoppa in på refrängen ibland. Lite misslyckat kände jag.

Sen hade msF fått biljetter till "Rhytm of the dance"Lisebergshallen. Vi åkte alltså till Liseberg efter kyrkan. Vi passade på att ta in lite näring där innan vi gick på dansen.

Det var ju inte lika tråkigt som i kyrkan och de var jätteduktiga och stundtals fascinerande i sin snabbhet. Men två timmar av upprepning på upprepning är inte riktigt min stil. De hade dock med sig musiker och sångare som lyfte det hela lite. Riktigt Irländskt var det. Nice!

När jag kom hem hade mor för ovanlighetens skull lämnat ett meddelande på mitt talsvar och undrade var jag höll hus. Ringde och förklarade varför telefonen varit avstängd hela dagen. Stackarn hade kämpat och ringt sedan fem på efytermiddagen, precis då vi satte oss i kyrkan. Jaja, frid och fröjd nu.

Köpte lite go-glass från Lejonet & Björnen på affären innan jag gick hem. Det var Äppelpaj-smak. Mums.

Allt som allt har det trots några besvikelser varit en trevlig dag. Nu hoppas vi att den nya veckan bjuder på detsamma!

Trevlig första advent på er alla!




---------------------------

Advent är mörker och kyla.
På jorden är krig och kallt.
Man drömmer om fred och om vänskap,
men bråkar och slåss överallt.

Advent är mörker och kyla.
Vi tänder ett ljus och ber:
Förbarma dig Gud över jorden,
all nöd, all förtvivlan du ser.

Advent är väntan på Kristus:
Kom Herre, kom hit i tid.
Och lär oss ta hand om varandra
och leva tillsammans i frid.

//Psalm 609, Text: Margareta Melin, Musik: Lars-Åke Lundberg

---------------------------

Inga kommentarer: