onsdag 18 februari 2009

En supportteknikers klagan.

Jag kom till jobbet. Såg hur kön såg ut, läste om alla nya problem som tillkommit och gav upp på stört. Det var som att vara vid slutet av dagen och ändå ha åtta timmar kvar. Livgnistan lämnade mig....tror det syntes och hördes. Jag brukar kunna skämta mig ur den allra värsta av dagar, men inte idag.

Jag har känt mig som en papegoja mer än vanligt. Samma sorts kunder. Alla säger samma sak. Blir trött på min egen röst.

Det är inte så konstigt att alla är sjuka, med tanke på pressen vi utsätts för ibland.

- ojämna arbetstider
- nya rutiner för varje timme
- icke glada kunder med problem
- ännu mindre glada kunder med problem som stått länge i kö

Jag förstår att det är så här det kanske måste vara då tekniken går fram fortare än någon var beredd på.
Det är väl ingens fel att det som händer händer. Man vet aldrig vad en dag ska innehålla och kan inte var förberedd med rätt mängd folk. Vissa dagar kämpar vi för att fördriva tiden och andra dagar hinner vi knappt andas.

En sak vore ju regelbundna arbetstider, men det måste alltid finnas inne folk med jämnt antal kompetenser och de nyutbildade kan ju bara grunderna. Så de som kan får sprida ut sig på olika tider för att täcka upp hela dagen.
Nytt blod dyker upp rätt ofta och vi fortbildar ständigt, men det känns ändå som att mata någon som aldrig blir mätt då folk slutar lika ofta.

Trevligast vore ju att alla jobbar dagtid och samtidigt, men jag tror inte våra kunder skulle acceptera om vi bara hade öppet kontorstider.

Men någonting måste ju gå att ändra på.

Halva styrkan (skulle jag tro) har problem med hälsan....halva styrkan åt gången vill säga, sen byter vi nog bara av varandra. :o)

Ja, jag vet inte vad, men snälla behandla din handläggare med respekt.

Vi vet att det är långa köer vissa dagar. Om alla vi pratar med ska berätta det för oss också blir det bara längre köer. Och låt oss försöka hjälpa istället för att skälla ut på en gång. Jag blir i alla fall inte välvilligt inställd om jag blir skriken åt. Jag kan bara ta vid där det slutade sist och göra mitt bästa. Om jag sen gör fel så skäll för all del. Klaga är helt ok att göra, men gör det sakligt.

---------------------

Ett humoristisk, men till viss del helt realistiskt klipp:



Och på Callcenterhell finns ännu fler klipp och dessa ÄR på riktigt.

---------------------

"Vår trötthet orsakas oftast inte av arbete, utan av oro, frustration och förargelse."

//Dale Carnegie

---------------------

Inga kommentarer: