söndag 26 april 2009

Helgen

I fredags var vi ute med jobbet. Kvällen började på Star Bowling med just bowling. Men inte vilken bowling som helst - discobowling! Det gick uselt för mig. Jag skyller på klotet naturligtvis. Haha.
Ja, men hallå. Tio kilo var det lättaste klot jag hittade där mina fingrar passade. Antingen får jag minska fingrarnas omfång eller bli starkare. Hmm..

Ja, det var nice i alla fall.

Sedan bar det av till restaurangen/klubben Vasastan. Där var packat med folk. Vi hade bokat bord och fick i alla fall komma en bit ifrån den värsta trängseln. Ljudet gick inte fly från tyvärr (sa tant jag), men vi skrek åt varandra. M-L och P skrek nog högst. P lyckades t.o.m. skrämma mig en gång då han försökte tilltala mig Haha. Det blev faktiskt lite tystare några av de första gångerna de sprang iväg och rökte. Sen var ljudet från högtalarna så högt att man inte skulle höra en bomb om man tappade den.

Ok, nu har jag väl gjort det klart att jag inte gillar oljud. Haha. Så jag släpper det.

Alla (utom vår veg L) tog det dyraste på menyn - grillad oxfile, serverad med riojasky, smörfräst skogssvamp och bakad potatis med cremé fraiche.


Det var mycket gott!
Jobbet betalade och vi var värda varenda bit! Det ansåg alla inklusive P vår ledare.

Sedan satt vi där och pratade och hade kul i många timmar. Efteråt gick några hem och några gick vidare. Själv var jag rätt nöjd vid halv tolv eller något liknande och drog mig.

Lördagen började med ett besök av missIng. Vi tog en pizza på en restaurang i närheten och bokade sedan vår Egyptenresa. I sommar bär det av till Kario, vidare till Hurghada och en dagsresa till Luxor. Ska bli kul!

Som om det inte var roligt nog blev det konsert på kvällen med Frank Ådahl och gospelkören Embrace i Fiskebäcks Missionskyrka. Det var msF som frågat dagen innan om jag ville med och Frank tackar man inte nej till. Sen blev det en glad överraskning att kören var så bra också och det fantastiska kompet med blås, hammondorgel, percussion och fiol som bonus till gitarr, bas och piano.


Det är tredje gången på mindre än ett år som jag får äran att höra på Frank. Förutom en fantastisk röst som rymmer mycket själ har han mycket bra att säga också.

Han pratade om uppmuntran och glädjen i det kristna livet. Att vi glömt att mirakel inte bara sker i bibeln utan också nu. Att kristendomen är en levande tro.

Men det jag fastnade för mest var vad han sa om Guds plan för oss. Många kristna går runt och frågar sig vad Gud vill med dem. Han vill att du gör det du gör just nu! Det du tycker om att göra och är bra på är vad du ska göra. Det är din mening. Det är gåvorna du fått.
Allt du tar dig för kan du göra i Guds namn. Även om det är att vara rörmokare (han sa så).

Att lämna allt och följa Gud är inte att ha så tråkigt som möjligt. Utan att lämna det som varit och se framåt. Har du gjort något du inte är stolt över, be om förlåtelse då, släpp och gå vidare.

Han avslutade med två bibelord:

Jes 43 18-19
Tänk inte på det som har hänt, bry er inte om det som förr har varit.
Se, jag gör något nytt. Redan nu visar det sig. Märker ni det inte? …

Jer 29:11
Jag vet vilka avsikter jag har med er, säger Herren: välgång, inte olycka. Jag skall ge er en framtid och ett hopp.

Sen sjöng han min favorit. Tårar från himlen. Och jag bara råkade spela in en liten snutt:



Hela låten kan du höra här.

Idag har jag slöat, shoppat och promenerat. Hittade ett par byxor.
Men mest var resan in till stan en ursäkt för att få lite steg på mätaren och gå hela vägen hem. Vilket jag gjorde.

Har köpt tyngder att hålla i händerna när jag går för att få lite extra träning. Var tvungen att köpa en liten ryggsäck så jag skulle ha händerna fria då jag gick hem. Haha. Mycket praktisk ryggsäck då den är ihopvikbar.

Det blev ett mycket långt inlägg. Jag hoppas att någon orkade ända hit i alla fall, eller att du hittade din egen godbit i inlägget. :o)

Nu ska jag äta glassen jag köpte idag! Tjing!

2 kommentarer:

keene sa...

Maten såg grymt god ut och resan till Egypten igen verkar tokigt nice :) Får berätta mer över telefonen!

tjilla sa...

Den var sååå god. Vill ha igen och jag åt tryffel till efterrätt, både mörk och vit choklad. Super! Bra ställe.

Egypten ska bli grymt kul om det blir som vi planerat. :o)