onsdag 22 april 2009

Slottskogen

I söndags promenerade jag, Mogg och D i Slottskogen, denna pärla i Göteborg. Stadens eget Central Park skulle man kanske kunna säga. Med grönområden, vackra växter - några specialplanterade - och olika sorters inhägnade djur.
Det var mycket folk som hade kommit på samma tanke som oss denna vackra vårdag.


Den här fina knubbsälen var en av de första djur vi stannade för att titta på.


Som sagt är det väldigt fint landskap.


Den här gångvägen ovanför fallet kämpade vi oss upp för. På andra sidan stötte vi på en del trevliga kreatur.


Som de här lite sömniga hästarna.


Och ett litet får som tyckte att mamma var trevligare att ligga på än det kalla gräset.


En påfågel hade upptäckt ett gäng med kameror och visade sig från sin vackra sida.
Han var en riktig linslus, för när alla gick och bara vi stod kvar och tittade gick oxå fågeln. Haha.


Den här fågel jagade bort alla som inte var av samma ras som honom. Enligt informationstavlan var detta ett vanligt beteende för just denna ras. Kommer inte ihåg vad fågeln heter tyvärr.


Vid ett toastopp på baksidan av en kiosk hittade jag denna påfågel som vandrade fritt. Den ser lika förvånad ut över att se mig som jag den.


Uppe på en kulle hittade vi någon slags karta som pekade på kända platser i Götet.


En get och kanske en släkting. Haha.


Mogg blev plötsligt extatisk över något. Vädret? Sällskapet eller....


...kanske över det gamla vattentornet.


Det var i alla fall jag som var nära att göra det till mitt! I like!


På andra sidan tornet hittade vi detta träd märkt "Nappträdet". Där hängde mycket riktigt nappar och snuttefiltar. Vi gissade säkert mycket riktigt att barn lämnar dessa här då de är reda att sluta sin användning.


När vi var mätt på Slottskogen blev vi hungrig på mat istället. På väg till någon restaurang stötte vi på denna backe. Jag såg den som en utmaning och hävdade bestämt att vi skulle ta den vägen.
Den var jobbig, men kul!


Halvvägs upp hittade vi denna skylt. Det roliga får var och en lista ut själv. Hehe.


En bra bit från skogen. Närmare bestämt Andra Långgatan hittade vi en trevlig indisk restaurang som vi bestämde oss för att prova. Det var mycket god mat.


Vi fortsatte vår promenad efter maten och riktade våra steg mot hamnen. Där uppmärksammade mig Mogg på det mest orangea hus jag någonsin skådat.


Jag vände sedan huvudet till vänster och såg det hus som jag för längesedan utnämt till ett av mina favoriter i Göteborg. Mest beroende av de där två "öronen" längst upp.
Vet inget om någon av dessa hus, men gör någon det så hör av dig.


Göteborshumor. Ordvitsen. P-arken. Det är ett parkeringshus på vatten.


Den här står utanför Maritiman och jag gissar att det är någon slags dykarklocka, men jag kan ha fel. Rätta mig gärna den som vet.


Två välkända syner i Lilla Bommen. Barken Viking och "Läppstiftet" (Skanskaskrapan).


Promenaden avslutades med ett besök i Nordstaden där Mogg och D köpte med sig en infravärmare.

Det var trötta men lyckliga vandrare som sedan tog vagnen hem.

En båt som vars namn jag tyckte skulle passa så här i slutet.



----------------------------------

"Det talas inte så mycket om själavandring nu när varenda själ har bil."

//Tage Danielsson

----------------------------------

1 kommentar:

Therese sa...

Tack för ett nytt mål för vår resa till Göteborg i sommar *ler*