fredag 26 december 2008

Julen kom...

...och julen gick.

En annorlunda jul i år för mig och för msM. Vi firade med varandra utan släkt.
Båda var smått ledsna över att inte få åka hem, men vi gjorde det bästa av det.

Jag sov hos msM natten innan julafton. Lite uppesittarkväll och vi passade på att nalla lite av det vi köpt in till julaftonen. Trots att nog båda var helt slut efter matlagningen dagen innan och den långa arbetsdagen sov vi nog inte förrän strax innan 2.

Vi passade på att sova ut. Steg upp vid 10 och åt frukost bestående av dopp i grytan (blöta). Tunnbröd (ljusungnsbröd) doppat i varmt skinkspad utspätt med vatten, skinka, smält smör och julmust är väl inte den bästa frukost...haha, men det är gott, trots att min magen inte mår så bra efteråt, men det går över rätt fort. Jag äter det bara en gång per år, så det är värt det.

Båda duschade och msM blåste och sminkade sig. Sedan fixade msM mitt hår (något som jag aldrig orkar eller kan själv) och sedan tog vi en promenad till affären för att inhandla mat och ombyte till katten. Hon fick sin favoritmat. :o)

Vid 15 såg vi Kalle (of course) och sedan åt vi.
Maten blev fantastisk. Jag är så stolt över oss och smått imponerad.


När allt var bortstökat efter maten bestämde vi oss att tomten nog kunde komma och jag gick för att köpa tidningen. Hahaha. Njae, jag tog på en tomteluva. :o)

Sedan ringde msM upp sina föräldrar och syster i norr, satte de på högtalare och vi öppnade alla våra klappar tillsammans.
Med allt skrattande som höll på på deras sida hörde vi knappt vad de sa de första tio minuterna. Haha. Sedan gick det lite bättre. :o)
Kul var det i alla fall. De berättade vad de öppnade och vi vad vi öppnade.
Jag fick fyra jättefina gröna vinglas och en härligt brunlilaaktig glittereyeliner av msM. Lovely!

Tomteluvan blev både bry och leksak år Shira efteråt.

Telefonerna gick faktiskt varma hela dagen. Vi hann ringa flera gånger för att kolla hur julfirandet gick hos våra familjer utan oss. Det var inte utan att det snörpte till lite i halsen. Haha. Jag är så blödig. :o)

Senare på kvällen dök HJ upp en stund. Han hade knäck med sig som han gjort själv. Han hade mandel i smeten trots att han inte tål det, men "det stod ju så i receptet" tyckte han. Haha. De var väligt goda hur som helst.

Vi åt och åt och åt och åt. Mat, Choklad, chips, drack must, julöl, glögg. Hela dagen. Det behöver väl inte sägas att magen gjorde det lite svårt att sova när det var dags för det.


Men så ska det vara på julen.

Jag sov hos msM en natt till och trots att jag var dålig på att hjälpa till att diska (sorry) hjälpte jag till att äta upp endel matrester. Vi tog till och med med oss till jobbet, då vi har jobbat både juldagen och annandag jul.
Så det har varit julmat i fyra dagar nu. Aningens less!

Men så ska det oxå vara på julen.

Snart är det nyår och då får man väl lägga de dära tomma löftena om att börja motionera och äta bra igen...eller inte. Vi får se.

---------------------

"Folk oroar sig så över vad de äter mellan jul och, men de borde verkligen oroa sig för vad de äter mellan nyår och jul"

//okänd

---------------------

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter ändå som att julfirandet blev ganska bra efter omständigheterna. Skönt att slippa fira själv i alla fall.
Jag sprang på dina föräldrar idag på stan och de verkar vara redo att fira julafton en gång till sedan du väl kommit upp :-).

KRAM!

tjilla sa...

Haha. Ja, det är väl den positiva sidan av detta, att jag får faktiskt fira jul två gånger...typ