söndag 17 augusti 2008

Frölunda tur och retur

Var på en trevlig middag igår med systrarna. Det var storasyster som gjort kycklingsallad som ett litet "hejdå" då hon åker till Egypten ett par veckor nu. Hoppas allt går bra där.

Jag träffade M på stan och handlade lite frukt till fruktsallad och Kesella med vaniljsmak som vi skulle ha till efterrätt. Vi är ju nyttigare för tillfället, men man kan ändå äta gott - nyttigt gott.

Förrsten är det förbaskat dyrt med frukt. Vi köpte äpple, päron, banan, vindruvor, annanas och körsbär. Det plus Kesellan och en handfull nötter betalade jag 140:- för! Inte konstigt om folk inte får i sig frukt och grönt som de ska. Speciellt inte barnfamiljer, för vem har råd med det. Usch! Vem kan man klaga hos?

I alla fall skulle vi ta bussen ut till Frölunda. En buss som enligt M alltid är full för att den går så sällan - där vet jag i alla fall vem jag ska klaga hos - så vi tänkte att vi få nog stå i 20 min och det är inte kul då de här bussarna både kör fort och svänger väldigt häftigt. Storstadstrafik...bah!

Men vi hade "tur". Det fanns inga säten kvar men dock ett tomrum där däcket höjer sig upp och bildar en liten bula. Så där satt vi, med benen nästan uppdragna till ansiktet, i en full varm buss och med ryggen mot föraren. Allt detta brukar vara recept för illamående hos mig, men det gick görbra! :o)

Maten var god. Efteråt såg vi "Morgan Pålsson - världsreporter". Ganska kul film. Systrarna klagade dock på att vi var så nyttiga. De tyckte det var onormalt en lördagskväll. Haha. Skrämmande!

Jag frågade M sen om hon inte hade kul trots nyttigheten. "Jo", tyckte hon, "men det hade varit roligare med vin." Varför tror jag inte riktigt hon kunde svara på.

Bussresan tillbaka var minst lika händelsefull som den dit eller mer. Nu fick vi stå och vi hade den fantastiska turen (sarkasm) att få stå mitt på snurrplattan i dragspelet. Så fram och tillbaka åkte vi och när det var dags att stanna i Brunnsparken körde chauffören fel och tog några extravarv i om möjligt ännu snabbare fart och mer tvära kurvor.

Vi kom ut ut bussen levande. Mycket folk i stan pga Kalaset. Vi passade på att kolla på någon ängel i en akrobatgrupp som flög över himlen medan vi vandrade mot vagnen hemåt.

-------------

"De flesta människor är inte tråkiga - de ser bara ut så när de åker buss."

//Stig Johansson

-------------

Inga kommentarer: