tisdag 12 augusti 2008

Planen som sprack.

Inte blev det något jobbande för mig idag heller. Idag satt värken i hela kroppen. Jag var faktiskt riktigt arg och irriterad då jag insåg att jag skulle må dåligt idag också.

Nu mår jag faktiskt relativt bra, bättre än igår då jag trodde att jag mådde bra. Så framtiden är ljus. Eller framtiden imorgon i alla fall.

Fröken M har fixat en till kollega till vår detox-period. Nice! Och en annan kollega ska dra ner på kaffet till en kopp per dag. Vi kommer att vara det piggaste teamet på supporten! Woho!

Förutom att ha haft ont har jag i stort sett bara suttit och sett serier på datorn. Sen jag började må bättre har jag dock hunnit städa undan lite, färgat håret och lagat storkok - tonfiskgryta. Jag bjöd mor och far och senare några kompisar på denna då jag hälsade på nyss och vissa gillade den, andra inte. Jag lovade i alla fall att lägga ut receptet, so here goes, döm själv:


1 påse Knorrs ”Hummer och Räksoppa” (valfritt)
3 dl bulgur
7 dl vatten
2 burkar tonfisk i olja
1 burk(400g) gröna ärtor
1 stor burk (300g) majs
1 stor burk (400g) hackade champinjoner
5 dl matlagningsyoghurt
ca 1 msk Salt
ca 1 msk Vitlökspulver (jag gillar myyyycket)
ca 2 tsk Chillipulver
Svartpeppar

Blanda pulver från ”Hummer och Räksoppa” med bulgur häll på vatten. Krydda med valfri mängd vitlökspulver, svartpeppar, chillipulvet och salt. Blanda ordentligt. Jag kryddar på känn, så måtten är ungefärliga.

Låt vattnet värmas lite. Blanda därefter resterande ingredienser och låt koka på svag värme tills bulgur är mjuk och grytan är varm. Brukar ta ca 15 min.
Rör om då och då under uppvärmning. Smaka av och salta eller krydda på extra om det behövs.

Allt i det här receptet går byta ut, lägga till eller dra bort. Helt efter eget tycke och smak, men det är så här jag oftast gör den.

-----------------

"Den som tycker om att röra i andras grytor bränner sin egen gröt."

//okänd

----------------

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den grytan lät INTE som något för mig. *ryser över flera ingredienser*
Fast bulgur är gott! ;-)

tjilla sa...

Haha...men den är god, lovar! Vad är det du inte gillar? Ärtor? Tonfisk?