söndag 31 augusti 2008

Helg minus detox!

I torsdags lagade jag och msF mat och fotade. I fredags upprepade jag och msM detsamma fast med lite vin och choklad till. Jupp, detoxen är över. Suck...

Jag suckar för att jag vet att det är lättare att hålla sig nyttig under tiden jag detoxar. Även om det alltid är jag som bestämmer över mig (vill jag tro i alla fall)så känns det som en tävling någon håller ungefär och jag är för tjurskallig för att inte vinna.

Sen har jag en "Temptress" i mitt liv. Evil thy name is msM! Nä, jag kan inte skylla på henne, men det gör det lättare att fuska när någon annan gör det, så jag gick av detoxen i fredags fast det var lördagen som var sista dagen. Inte ett helt misslyckande kanske, men inte 100% vinst heller.

Igår lagade jag och msM mat igen. Då blev det fläskfilé. Länge sedan jag åt kött. Fast jag äter nästan aldrig kött och det kändes inte så konstigt. Sedan gjorde vi kaffedrinkar med Dooleys. Det var nice.

När vi var på Systemet och inhandlade Dooleysen (eh) kände jag en ilska bubbla upp i mig. Så mycket folk som var där. Jag vet att jag just då var dubbelmoralisk, men KAN folk bara ha kul då de dricker! Och undra hur många alkoholister som var där. Sen såg jag föräldrar med barn oxå...ahhhh, blir så arg i bland. Var så nära att svära in mig som nykterist. Jag behöver verkligen aldrig alkohol. I alla fall inte i socialt syfte. Jag kan uppskatta ett trevligt vin eller goda drinkar och visst har jag haft kul då jag varit mer eller mindre berusad, men jag skulle inte sakna det om jag inte fick uppleva det igen.

Sen för att fortsätta min dubbelmoral så tänkte vi äta något och msM ville på McD. Ett ställe jag undviker in i det sista, men jag ville vara snäll. Vi delade på ett meal som var halvgott. Men där är ett ställe med många ungar och jag tycker nästan synd om dem och deras föräldrar. Barnen ser reklam att det ska vara så fantastisk och hör om andra barn som skryter om att de varit där och föräldrarna kan inte motstå tjatet eller använder det som belöning. Grrrrr.... Kan fortsätta den diskussionen länge, men jag tror alla kan tänka vidare själva....

I alla fall....
Efter maten och drinkarna drog vi till stan vid 23.30 och satt på Rockbaren ett tag. Det var nice där. Lite högt ljud (jag är en sån tant). Träffade flera arbetskamrater. msM och H drog efter ett tag. Jag stannade en stund till, sen tyckte jag att jag fått ut mitt av dagen och rörde mig hemåt.

En konflikternas helg, men ändock trevlig.

Jag vet att jag kan vara en moraltant i bland. Men ibland känns det som om världen bara består av tjuriga rebelliska ungar som minsann ska göra allt som de inte fick för sina föräldrar och jag ser det som så enfaldigt och destruktivt. Så det är egentligen inte det att jag tycker att man inte får dricka och ibland stoppa i sig onödig mat. Jag vill bara att man tänker efter VARFÖR man gör det.

Det är bara DU som bär ansvar och kan råda över ditt liv och din kropp och det är INTE synd om dig för att du inte får göra vissa saker. Och vem har du egentligen vunnit över om du gör dem?

Naturligtvis bottnar det här också i en rädsla att ge upp och ge med mig (If you can´t beat then join them) och det skulle inte jag må bra av.

Men jag kan inte rädda världen och måste sluta försöka. Haha. Jag får väl bara stå som ett halvgott exempel och visa på att livet kan vara kul på olika sätt - sa hon kryptisk och lämnar det med det.

(...jag bara vet att det här kommer att komma tillbaka och bita mig i arslet på något sätt....;o))

-------------

"Allt är tillåtet – men allt är inte nyttigt"

// (Första Korinthierbrevet 10:23-33)

(så där, har jag slagit boken tillräckligt hårt i huvudet på er nu! Hehe...)

-------------

Inga kommentarer: