söndag 5 oktober 2008

Arg och ledsen!

Jag visserligen inte fått något klart svar än, men det ser ut som om det blir svårt att åka hem till jul. Varför? För att vi nödvändigtvis ska ha öppet över jul och nyår och bara 2 i vårt team får ta semester och vi är 7 personer som behöver röra på oss för att vara med släkten under jul.

Det kan bli så att vi får lotta om platserna, men även om jag skulle känna lättnad ifall det var jag som fick vara ledig efter lottning skulle jag inte kunna glädjas åt det pga alla andra som inte fick. Och får jag inte vara ledig kommer jag att bli så ledsen att jag inte kommer kunna tänka, sova, äta, jobba.

Som jag och msM tex. Bådas familjer bor ca 17 timmar med bort med tåg. Hur snabba vi än är kommer vi inte att hinna fram och tillbaka på tre dagar. Det blir att komma lagom till lunch på julafton och åka till middag. Flyger vi kommer vi att få en dag på plats.

Tåg ca 2000kr tur och retur. Flyg 4-6000kr tur och retur. Kunde ha blivit billigare om vi fick veta i tid när vi fick vara lediga, men som det är nu är ledig tid viktigare än kostnaden, även om det svider att lägga ut så mycket pengar.

Om nu alla ska sprida sig över landet och ta jobb där det finns måste vi se till att alla får hälsa på släkten när det finns möjlighet. Både vad gäller kostnader och platser på flyg och tåg måste detta ändras.

Om vare sig jag eller msM får åka hem kan vi ju fira jul ihop. Tråkigt att inte vara med släkten, men då har vi ju någon. Om en av oss får åka. Vad händer då?

Visst skulle man kunna sjukskriva sig, men det är ju rätt genomskinligt.

Jag behöver inte ens ha betald semester, trots att jag har dagar kvar att ta ut, bara jag får ta ledigt.

Det är bara vår avdelning som råkar ut för det här, då vi är de enda som tydligen alltid ska vara tillgängliga, bara för att folk ska få hjälp med internet, tv och telefoni. Visst klarar man sig ett par dagar? Hur gjorde folk förr?

Vi jobbar alltid usla tider, vi har dålig lön och förväntas alltid ställa upp på övertid. Är det rättvist? Nej. Och facket går med på detta!

Men som sagt vet inget än. Jag är bara väldigt orolig, arg och ledsen över hur vi behandlas. Känner att jag inte orkar anstränga mig och hålla den omöjliga standarden på arbetet som är uppsatt. Vill inte anstränga mig för ett företag som inte ger tillbaka allt det får.

De som sitter och bestämmer har säkert inget problem med sin ledighet kring jul. Jag tycker de ska sitta och svara i telefon under julen om det nu är så förbaskat viktigt! Jag tror folk skulle förstå om vi hade stängt ibland.

Jag måste byta jobb snarast. Någon som har något förslag? Eller ett jobb att ge mig?

------------

"Vi, de ovilliga, ledda av de ovetandes, gör det omöjliga för de otacksamma. Vi har gjort så mycket, under så lång tid, med så lite, att vi nu är kvalificerade att göra vad som helst av ingenting."

//okänd

------------

1 kommentar:

Anonym sa...

Men BIT dem! Det är klart att ni måste få fira med nära och kära!
Eller tror de att ni ska delta på distans via web och webkamera?

Nya jobb växer inte på träd. Tyvärr.