tisdag 21 oktober 2008

Paket, mat och choklad!

Wow, nu är det länge sedan jag skrev. Slött av mig. Faktiskt är det så jag känt mig de senaste dagarna - slö. Det är dock en direkt följd av helgens mer stressiga tillvaro. :o)

I fredags var jag ledig, men gick ändå in och jobbade två timmar. Var dock bara ett möte och ingen större ansträngning. Det som kom efter var jobbigare.

Nr.1 - Systemet

Ok, jag vet. Det är fruktansvärt otänkt och dumt att gå på systembolaget kl. 16 en fredagseftermiddag. Dumt, dumt, dumt!
Vi var dessutom två. En arbetskamrat var med mig. Vi tänkte ju vara så där trevliga och småprata och leta något trevligt vin. Glöm!
Det blev ett knökande och bökande och tack och lov att jag kom på att jag ville ha rosévin. Vid den hyllan står det aldrig folk (varför?), men däremot fick vi knö oss genom alla kassaköer innan vi kom dit.
Läste lite snabbt och bestämde mig för en "kartong" av Australienska Tandarra. Mycket gott vin som jag högt kan rekommendera.

Nr.2 - Företagsposten

Jupp, när jag beställer paket får de ca en tredjedel av gångerna för sig att det ska hämtas ut på företagarnas postutlämning som alltid stänger 18 och har inte öppet på helger.
Det ligger inte nära heller. När jag hoppar av på min vanliga hållplats får jag vandra ca 5 min i motsatt riktning till mitt hem in i fabriksområdet. Suck.
Jag lyckas dock lura posten ibland och skriva ett annat postnummer då jag beställer och då kan jag hämta på Konsum i stället.
Jag har påpekat detta för Posten, men fick bara ett "åh, vad tråkigt" och "tyvärr, finns det inget att göra".

Nr.3 - Konsum

Ja, som vanligt när jag får ett paket har jag alltid lyckats göra en till beställning som dyker upp samma dag och då råkar det alltid vara ett paket som kommer till nästa uthämtningsställe. Så efter företagsposten bar det av till Konsum. Det ligger då en hållplats bort. Så jag får vandra dessa fem min tillbaka till hållplatsen och ta vagnen en station.
Men varför inte gå undrar du? Nä, för då har jag ett otympligt paket med mig och det tar en kvart att ta sig dit. När jag väl är framme då orkar jag inte bära hem nästa paket + (oftast) mat.

Jag var helt slut då alla dessa mödor var avklarade att jag bara åt och slängde mig i soffan då jag kom hem.
En positiv sak var dock att jag inte fått fler paket. Har nämligen ett tredje ställe dit Privpak levererar, som ligger mitt mellan de andra två. Fattar någon hur besvärligt jag har det? :o)

Orkade i alla fall inte städa på fredagen och eftersom systrarna skulle komma på middag lördagskväll (då de återhämtat sig från föregående dags fest) ägnade jag hela lördagen åt att städa och inhandla de råvaror vi behövde för kvällen.
Jag hann precis klart innan de kom.

Då blev det liv i luckan. Jag lagade efterrätten och msM gjorde maten. MsI tittade på medans hon smuttade på lite vin. Haha.

Det blev väldigt god mat:

- Honungsmarinerade ostspett med svarta oliver och solrosfrön.
- Olivtapenade med vitlöksbröd.
- Tunnbrödrullar med creme fraiche, salami,soltorkade tomater och rödlök.
- Fetaostfyllda filodegsrullar

och till efterrätt hade jag hittat ett recept på en härlig chokladtårta med kokos som det serverades Commandaria till. Perfekt smakhöjare till choklad! (Om det nu behövs)

På söndag fick jag tacka nej till msFs mer utsvävade och jobbigare aktivitetsförslag, men gick med på att ta en skogspromenad. Mycket uppiggande...och behövligt efter all mat, dryck och choklad dagen innan (och resterna som slank ner under söndagen). :o)

Förutom lite nice Core i måndags har veckans början varit blää.
Har haft så tråkigt på jobbet att det krupit i kroppen på mig och jag har väl gnällt mer än lovligt. Mina stackars kollegor. Tack för att ni står ut!
Alla har dock varit lite under vädret…även vädret…ehh…ja.

Hur som så hoppas jag det är förståeligt varför bloggandet har uteblivit. Men jag hoppas detta extremt långa inlägg blev ett plåster på såren (om jag nu har några sår att plåstra om, har ingen aning om vilka/hur många som läser då den funktionen inte fungerar att lägga in än).

-------------------

"En av de fina sakerna med livet är att vi regelbundet måste avbryta det vi sysslar med och koncentrera oss på att äta."

//okänd

-------------------

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja JAG läser i alla fall troget.

Lät som god mat och gott vin.

Hm, vad bor du i för fyllestad egentligen? Här har jag aldrig upplevt sån trängsel på systemet. Jo kanske när det gamla på E-lid fanns kvar.