måndag 27 oktober 2008

Googla Tjilla!

Testade googla mitt nätnamn idag. Tjilla. Det dyker upp massor.

1. Om mig och olika sajter jag pingat bloggen på och gamla inlägg på diverse sajter. Som Aftonbladet tex

2. Ordet tjilla används flitigt i skrivna texter i betydelsen att ta det lugnt och coola ner.

3. Sen får jag träffar på isländska. Förstår ju inte språket och undrar om det betyder samma som tjilla-"coola ner", men då det ser ut att dyka upp även i seriösa texter så tvivlar jag. Någon som läser detta som kanske vet?

4. Egennamn. Som husdjur med namnet Tjilla och....grrr..andra med nätnamnet Tjilla.

5. Går jag över till bildsök dyker alla mina blogg-bilder upp oxå.


När det dyker upp saker om mig blir jag både rädd och smått förtjust.

Tänk vad mycket som finns där ute på nätet som jag glömt. Sajter jag blivit medlem på, gamla hemsidor, gamla e-postadresser. Massa skräp som dels är onödig, kanske lite pinsamt och sånt som leder direkt till mig som person irl. Den som vet vad den ska leta står säkert snart utanför dörren (om någon ansåg mig viktig nog att spåra upp :o)...)När jag letade med tjilla + mitt efternamn hittade jag faktiskt min före detta hemadress.

Samtidigt är det kul med lite uppmärksamhet. Jag finns. Jag har lämnat ett avtryck. Kanske inget av vikt, men jag är en del av världen. Jag menar, det är väl därför vi anmäler oss på communitys, skapar bloggar och ger våra åsikter och råd i trådar, för att få lite tid. Det är ett modernt sätt att vifta med armarna och säga "här är jag, jag har oxå en åsikt och vill betyda något".

Det är så lätt att försvinna i dagens samhälle och så lätt att synas.


Vad är då sensmoralen med detta. Har jag någonstans jag vill komma? Tja, förutom uppmaningen som alla ger om att vara försiktig med vad du lämnar ut för info och var du gör det så är det mest en uppmaning om att städa upp det du redan lämnat ut. Kontrollera vad som finns om dig där ute och gör en rensning. Kan du inte ta bort information på någon sajt så skriv till sajtens webmaster och be denne plocka bort det.

Precis som när jag städar hemma finner jag att detta ger frid i själen.

Sedan vill jag bara att du - som mest troligt är van internetanvändare och förstått vartenda ord du just läst - skummar igenom texten igen och fundera på vad dina mor- och farföräldrar kanske till och med föräldrar egentligen skulle förstått av detta.

Bara en tanke. :o) oxoxox

Inga kommentarer: