måndag 13 oktober 2008

Chips!

Jobbet gick fantastiskt. Trots att jag började dagen med två riktigt arga kunder och mitt dåliga samvete och nervositet för att det tagit mig så lång tid att återkomma till en kund.

Men allt gick bara fint och jag tog riktigt många samtal och några mail besvarade jag också. Allt utan att tumma på samtalens kvalité. Duktig! *klappar mig själv i ryggen*

Imorgon blir det utbildning på nästa kompetens. Nu har jag snart alla (tro jag hela tiden och sedan dyker det upp fler). 6-7 olika saker ger jag support på, bla ADSL, Fiberlan, Digital-tv och Bredbandstelefoni, egentligen fler, men de ingår som underkompetenser till en huvudkompetens.

Om de kunder som klagar på att vi bara kan en sak egentligen visste vad vi kan skulle de nog undra hur vi klämmer in allt i huvudet(jag undrar). Ja, det kan vara så att just det de efterfrågar inte finns som support hos oss eller att vi måste hänvisa till någon annan avdelning. Vi kan ju inte kunna allt! Vi är bara människor!

Men vi kan mycket! :o)

Sen gäller det faktiskt att tänka kreativt samtidigt då inte alla har samma utrustning eller kopplingar, inte ens de med samma tjänst.

Sen finns det de som har mage att misstro vad vi säger. Som om jag skulle sitta där och luras. Vad tjänar jag på det?

"Ja, men ni skyller alltid på att det är fel på MIN utrustning"

Nä, det gör vi inte vi säger att det KAN vara dittan och dattan. Bland annat utrustning. Vi ger support. Vi ger förslag och vi kontrollera det vi kan innan utrustning måste kontrolleras eller vi måste skicka vidare till tekniker.

Och har du tänkt på att det faktiskt KAN vara fel i din utrustning? Har du överhuvudtaget kontrollerat det INNAN du ringer? NÄ. Du bara slänger dig på telefonen och ringer. Och sedan har du fräckheten att klaga om det är långa köer! Vad beror det på tror du?

Nu säger jag inte så till kunderna, men nog händer det både en och hundra gånger att jag tänker det och VILL säga det. :o) Fast de flesta är faktiskt vettiga och både lyssnar och testar det vi tipsar om.

Är det nu någon som fortfarande är skeptisk till vad din leverantör ger för tips på felsökning och möjliga fel kan du läsa på Bredbandskollen.se som tillhandahålls av Konsumentverket

Kontrollera åtgärdsguiden där och se att du får samma svar som en support ger och det bästa av allt är att du inte behöver sitta i telefonkö eller prata med en otäck främling som du tror kommer att lura dig. :o)

Och slutligen
en lite film om support
*fniss*
(jag önskar jag kunde säga att det var mer parodi än det verkligen är)

Ok, nu när jag fått släppa ifrån mig den stenen vill jag bara säga två saker:

- Släng allt onyttigt som är kvar efter helgen (som chips *host, harkel*). Annars är risken stor att du äter det på måndagen och eventuellt tisdag oxå.

och

- Köp inte så mycket onyttigheter att du inte orkar äta upp det. Då kan du ignorera punkt ett och får mindre onödigt att tänka på.

--------------

"Att fela är mänskligt, men för att trassla till det ordentligt krävs en dator."

//okänd

--------------

Inga kommentarer: