tisdag 31 mars 2009

SMASK!

Hade smått trevligt igår jag.

Jag var på den alternativa melodifestivalen SMASK Sveriges Musikakademikers Sång Kåntest - där schlager fortfarande är schlager och rim, glitter och tonartshöjningar hyllas. Faktiskt förväntades man applådera vid varje tonartsbyte.

Det var D som hörde av sig i förra vecka och undrade om jag skulle hänga med. Vid det laget hade jag nog inte ens hört talas om SMASK, nu tycker jag det är tråkigt att jag missat de tidigare 17 åren.

Vad jag inte heller visste innan jag träffade D och åt innan vi gick dit var att Ds nuvarande inneboende och Moggs vän sedan länge hade med två bidrag. I ett av bidragen sjön hon duett med en kille - "Amerika" hette den.

Mycket bra låt! Så pass bra att den faktiskt vann. De gick alltså vidare till finalen som hålls på Operan i Malmö 2 maj.

Det hålls en deltävling på alla Sveriges musikhögskolor. Det finns jurygrupper, slumpvist utvalda delar av publiken fick rösta och de sjunger till levande orkester.

En av jurygrupperna bestod av lite kändisar som bland annat Thomas Ravelli och Claes af Geijerstam

Men förutom allt detta var nog det underbaraste värdparet! Vilken kemi och så roliga! Det stående skämtet under kvällen var operans inflytande på schlagern där hon inte tyckte schlagern var fin nog och speciellt inte fin nog för opera emedan han älskade blandningen och Loa Falkman.

Allt som allt får kvällen fem tjillor.





Haha.
Tråkigt bara att jag inte har en enda bild att visa och det inte verkar vara något skrivet om vinnarna - som jag kan hitta i alla fall.

Ikväll var jag på kören. Det var oxå nice!

-----------------------

"En god populärmelodi ska gå in genom ena örat och ut genom mun."

//Carl Hammarén

-----------------------

Inga kommentarer: