söndag 11 december 2011

Lucka 10 och 11

Eftersom jag hade fullt upp igår med bak och julfest hann jag aldrig skriva något inlägg. Jag beklagar detta, men är tillbaka och kör dubbelt upp idag istället.

Festen igår var mycket trevlig, lite dricka, lite julfika, lite lek och mycket pratande. Mysigt!

Vi lekte en mycket rolig lek som vi kan kalla "Dra ett ord och beskriv det för gruppen och den som gissar rätt först får poäng". Ja, namnet talar väl för sig själv gissar jag. Är det svårt att komma ihåg kan vi bara förkorta det till Deoobdfgodsgrffp.
Hur som helst var jag inte bra på det, men det var kul ändå. Dels för de ibland helt otroligt långsökta beskrivningarna och de inte alltid helt genomtänka svaren. "Finns på burk"? "Bananer!" Eller inte. Haha. Och svaret skulle visst vara turk. Ja,dui förstår mitt problem. Eller?

Idag har jag i alla fall bara tagit det lugnt och passat på att pynta lite mera. Funderar på att inskaffa en ny gran också då min är sönder. Men eventuellt bara en liten en. Var kan de finnas tro. Ja, jag hittar nog någon.

Imorgon jobb som vanligt och sedan middag med K och vänner. Har inte träffat honom på ett bra tag så det ska bli väldigt sköj. (Det var meningen att det skulle stå sköj och inte skoj. Tänkte bara klara upp det så ingen kom och klagade efteråt.)

Kalendern då. Ja den har jag i alla fall alltid tid att öppna.

Lucka 10. Shea Body Scrub. 50 ml. Kostar 195 kr i butik för 200ml.


Ännu en scrub. Tja, det är rejält med klös i den här i alla fall så den kanske gör nytta. Luktar nöt och söt. Inte så konstigt kanske då det kommer från sheanöten.


Lucka 11. Wild Rose - Nourishing Hand Butter. 100 ml. Kostar 135 kr i butik.


Ok, nu är jag förvirrad. Handkräm med Wild Rose kom för någon dag sedan och nu handsmör. (spontan översättning). Kan någon förklara skillnaden? Eller ja, de uppför sig lite olika, den här suger inte in lika fort, men fort nog. Kanske bara dumma jag som inte fattar varför det ska finnas två i stort sett lika produkter. Jaja, nu tar det inte slut lika fort i alla fall.

Det luktar lika gott som handkrämen och det blir mjukt. Jag är nöjd.


----------------------------------------
Visste du detta om julen?
----------------------------------------

Förr ute i byarna på julafton sprang främst ungdomar omkring och knackade eller klappade på hos sina grannar, öppnade dörren och kastade in en skämtgåva. Därav ordet julklapp.

Dessa gåvor kunde vara i form av ett inslaget vedträ eller halmbock. Fästa på gåvorna satt en lapp med en dikt eller vers om varför vederbörande fått gåvan. Detta ledde sedan till våra julklappsrim.

Oftast var det inget snällt som var skrivet på lappen och det gällde att ta sig där ifrån illa kvick innan husägaren såg vem som hade kastat in den generösa gåvan.

---------------------------------------
---------------------------------------

2 kommentarer:

lisa sa...

tjaaa, jag kan absolut tänka mig att prova handbutter :D om du nu skulle tröttna ;)

tjilla sa...

Haha, bra att veta. Jag säger till i så fall. :o)