tisdag 13 december 2011

Lucka 12 och 13

Trevlig Lucia på er alla!

Nu var jag fullt upptagen igår igen.
Och det är ju trevligt för all del eftersom det var med gott sällskap. Men jag hann inte skriva.

En vän från Stockholm som är här och jobbar samlade ihop lite peeps och vi åt en bit. Det var länge sedan vi sågs, men det är trevligt med vänner som man bara kan fortsätta med där man slutade sist.

Idag på jobbet vann jag biobiljett nummer två på kort tid. Jag är grym! Och har tydligen tur.
Tips på film?

Efter jobbet gick jag till min optiker, Aktuell Optik, för att beställa tid för undersökning och nya linser. Får då veta att de ligger under ägarbyte och inga nya linser kan beställas förrän efter nyår. Panik!

Då springer min snälla optiker iväg bakom kulisserna. Hämtar och ger mig ett provpaket med linser för fem dagar och skriver ut receptet åt mig och tipsar om att beställa på nätet tills vidare. Det är kundservice det!

Visste att det fanns en orsak till att jag gått där i tio år. Förutom då att min optiker är mycket, mycket trevlig och underhållande. Haha.

Och jag fortsätter naturligtvis gå dit då de är igång igen.

Lucka 12. Pomegranate & Rasberry - Body, Room & Linnen Spritz. 100 ml. Kostar 125 kr i butik.
Lucka 13. Rainforest Moisture - Hair butter for dry hair



Sprayen luktar gott och jag kan absolut tänka mig använda den som spray på toaletten eller om jag vill ha mycket liten doft på kroppen. Den intensivaste doften försvinner efter ett tag.
Dock har jag svårt att se att jag skulle få för mig att spraya det på lakan och dylikt. Vill helst ligga doftfritt.

Hair butter är en slags inpackning och det kan behövas i detta väder som är ömsom blött, rått och stundvis blåsigt och kyligt. Hela jag torkar ut.
Om den sedan är bra eller inte återkommer jag med information om då jag testat den.

----------------------------------------
Visste du detta om julen?
----------------------------------------

Namnet Lucia kommer av det latinska ordet Lüx, som betyder ljus som strålar ut från en ljuskälla. Lucia firas 13 december och är en tämligen unikt svensk företeelse, som spritt sig från Västergötland till hela Sverige och under 1900-talet också till Åland och finlandssvenska.

Traditionen tros komma från Tyskland, där en flicka kläddes upp för att vara "Christkindlein", med tända ljus i håret som föreställde en gloria. Lucia kan således ursprungligen ha varit identisk med Jesusbarnet.

Som en extra treat idag kommer här också ett klipp på en något äldre Lucia än vi är van att se henne:



---------------------------------------
Källa: jul-i-sverige.se (texten), YouTube (klippet)
--------------------------------------

Inga kommentarer: