fredag 9 december 2011

Lucka 9

Grattis till alla som heter Anna idag och har namnsdag. Inklusive jag.

Det är dessutom idag lutfisken ska i blöt om du vill ha den klar till julafton och det är pepparkakans dag.

Jag har faktiskt bakat något pepparkakssmakande idag, om än inte pepparkakor och jag har bakat lite annat också. Hälften av allt blev bränt. Men om jag orkar försöker jag imorgon igen.

Sen läste jag just att de i vissa delar av Finland ansåg att det gick spå vädret efter 9 december. "Braskade Anna skulle det bliva kallt om julen, slaskade det, blev väderleken mild"

Jag vet inte hur bra det stämmer, men här slaskade det vill jag lova om än inte snöslask. Det har blåst stormbyar och regnat hela dagen. Jag är glad över att jag var ledig, hade tillräckligt att göra inomhus och hade all proviant jag kunde tänkas behöva.

Hoppas på en torrare morgondag.


Lucka 9. Peppermint Smoothing Pumice Foot Scrub - 100 ml. Kostar 95 kr i butik.


I burken är det en grå ganska blöt halvfast gelemassa med pimpsten som luktar pepparmint. Doften är fantastisk, men det ser lika fantastiskt otrevligt ut.

Kanske är skönt att skrubba fötterna med, men jag föredrar att torrfila och smörja dem istället. Har aldrig varit så imponerad av någon sorts kroppsscrub.

Men doften är som sagt härlig och risken är att jag tar en tugga trots utseendet.


----------------------------------------
Visste du detta om julen?
----------------------------------------

Pepparkaka har sedan länge varit en tradition kring jul.

Det första dokumenterade ätandet av pepparkakor i Sverige dateras till 1300- talet. Nunnor bakade och åt dem i medicinskt syfte. De stackars nunnorna hade våldsamma magbesvär ochproblem med matsmältningen. Kryddorna i pepparkakan underlättade det hela. På den tiden var ingredienserna förutom de vi har idag, även peppar, kardemumma, anis, fänkol, cederolja, citron- och pomeransskal.

De vanligaste formerna på pepparkakor har inget med julen att göra

Hjärtat är en kärlekssymbol som användes i klostren av nunnorna när de skulle forma pepparkakor, grisen är en symbol för livets välfärd och änglarna symboliserade människans godhet.

---------------------------------------
---------------------------------------

Inga kommentarer: