tisdag 20 december 2011

Lucka 18, 19 och 20

Nu närmar det sig slutet och faktiskt har jag haft lite bestyr.

I söndags fick jag plötsligt en uppenbarelse om att jag skulle slänga iväg lite julkort. Så jag knåpade ihop tio st till närmaste släkten.....och får genast dåligt samvete för alla andra hundra i släkten + mina vänner jag inte skickar till. Men jag hoppas ni vet att jag önskar en God Jul ändå.

Meeeen, jag har då bara fått ett par-tre stycken så förhoppningsvis tänker alla så och skickar något jul-sms istället eller lägger pengarna för kort och frimärke till någon välgörenhet istället som:

- Webaid
- SOS Barnbyar
- ActionAid

eller om du vill hjälpa någon närmare kan du både hjälpa till att ge människor gemenskap och skicka barn på kollo genom Stadsmissionen.

Kom ihåg att inte gnälla för att internet inte fungerar en dag eller du inte har den senaste mobilen. Eller bara enklare saker som att cigaretterna är slut eller att du inte fått godis på flera dagar.

Men naturligtvis får du även överösa familj och vänner med något trevligt och köp dig själv något kul också. Bara passa på och tänk lite på de mindre lyckliga och var tacksam.

Som du förstår så måste jag leva som jag lär så jag har också gett en gåva, men nu till mitt kul som jag gett mig själv.

Lucka 18 - Polynesia Kaffir Lime & Coconut Shower Gel. 250 ml. Pris 125 kr i butik.
Lucka 19 - Coconut Lip Butter. 10 ml. Kostar 75 kr i butik.
Lucka 20 - Peppermint Cooling Foot Lotion. 250 ml. 115 kronor i butik.


Showergelen ska vara lime och kokos, men luktar bara lime och därför fult tålig för mig. Tycker inte om att kleta kokos på hela kroppen. Samma känsla som att ha krämer och liknande i vanilj. Då kan jag lika gärna bada i glass.

Läppsmöret är också kokos, men på läpparna anser jag att det är ok. Luktar Bounty. Så det luktar choklad också fast den inte innehåller ens ett spår av det.
Lite kladdig är den dock. Fast det ska ju vara smör så... Dock torkar det ut läpparna efter stund. Mysko.

Fotlotion med pepparmint. Yum! Det var min en av mina favoriter i förra årets kalender och jag är inte mindre förtjust i den nu eller över att ha fått en jätteflaska istället för förra årets lilla.
Känner mig som Ferdinand, men istället för att lukta på blommor tänker jag spendera en längre tid med att lukta på min fotlotion.

Under tiden kan du titta på detta:



Do They Know It's Christmas - Glee Cast Version

----------------------------------------
Visste du detta om julen?
----------------------------------------

Seden med att skicka julkort är äldre än julgranen. De tidigaste julkorten var exklusiva, handkolorerade och överlämnades personligen till mottagaren. Motiven var oftast barnet i krubban, de tre vise männen, änglar eller kyrkor.
Seden att var till en början svagt, eftersom det ansågs vara något som bara anstod överklassen.

Sveriges mest kända julkortstecknare var Jenny Nyström. Tomten blev tack vare hennes bilder, den som kom med julklappar.
Hon anses också ha direkt inverkan på julfirandet genom att hon populariserade seden att använda julgran.

- 17 procent av svenskarna gör sina egna julkort

- 5 procent låter sina barn göra julhälsningarna.

- 8 procent skickar en bild på familjen

- 1 procent skickar en bild på sig själv som julkort

- 41 procent förvarar julkorten i en särskild hög

- 35 procent exponerar dem i hemmet, t ex på väggen. De som exponerar sina julkort allra helst är män mellan 30-49 år (46%)


---------------------------------------
Källa: ostran.se och sverigesradio.se
---------------------------------------

Inga kommentarer: