söndag 25 december 2011

Lucka 22, 23 och 24

God fortsättning på er alla där ute! Hade ni som jag en härligt julafton?

Själv spenderade jag jul med en god vän, hennes bror och syster och systerns pojkvän. Alla mycket trevliga människor. Det blev mycket mat, skratt och lite klappar.

Till och med jag fick ett par oväntade klappar. Det blev lite jobbigt då jag inte köpt till alla utom min vän. Men alla försäkrade mig om att det var ok för jag bjöd ju på god Janssons och Pepparkakscheesecake.

Jupp, gjorde Janssons Frestelse för först gången i mitt liv.

Började laga mat sent på kvällen innan julafton, efter en full arbetsdag och två timmar på stan efter det. Var helt slut när jag kom hem och fötterna ömmade. Tog en "snabb" vila på två timmar och började skala potatis efter det.

Sen fick jag för mig att göra cheesecake och innan jag var klar med den närmade sig klockan två och jag varit nära att somna på datorns tangentbord ett, två, fem eller åtta gånger.

Men allt gick bra. Då mor ringde och väckte mig vid 10.30 för att önska god jul var jag aningens trött, men vaknade under samtalets gång och efter det var det inte lönt att somna om.

Kom fram till min destination strax innan Kalle, som vi mest lyssnade på då förberedandet av sista maten pågick.

Sedan åt vi, såg på TV (som alla i Sverige gör på julafton tydligen...haha) öppnade klappar och åt knäck, kola, choklad och drack glögg.

Var hemma strax efter 00.30 och tro det eller ej så var jag hungrig. Dagen hade snott mycket energi av mig. Jag skyller på det i alla fall.
När jag sent om sider äntligen hamnade i sängen hann knappt huvudet och kudden mötas förrän John Blund svepte i väg mig till drömmarnas land.

I dag har jag suttit på soffan i nattskjortan och bara njutit.

Två helt olika dagar och båda så värdefulla.

Sista luckorna i julkalendern har jag också hunnit med. Att öppna i alla fall.

Lucka 22.
Polynesia Lotus & Frangipani Body Puree. 60 ml. Pris 175 kr i butik för 250 ml.
Lucka 23. Deep Sleep Dreamy Pillow & Body Mist. 60 ml. Pris 150 kr i butik för 100 ml.
Lucka 24. Polynesia Monoi Body Balm. 200 ml. Pris 225 kr i butik.



Body Purén luktar sommar och möjligen något som någon moster till mig brukar ha som tvål. Det är en väldigt bekant doft som jag inte riktigt kan placera. Behaglig blomdoft som inte är allt för stark

Spray för att sova har jag dock inte stött på innan. Instruktionerna säger att du ska "s
preja på kroppen, kudden eller lakanen innan du går och lägger dig. En unik inkapslingsteknik frigör doften stegvis under natten när du rör dig i sängen. "
Intressant. Inte för att jag har svårt att sova så ofta. Men får jag det vet jag vad jag ska testa.

Body Balm. Ännu ett sätt att säga kräm. Det som jag sett hittills är balm, lotion, puree och butter. Säkert betyder det att de är olika på något sätt. I fasthet eller funktion. Jag vet inte.
Men Monoi som doft är jag nu extremt förtjust i och oavsett i vilken namn eller form den kommer använder jag det gärna.

Känner att årets kalender innehöll lite bättre produkter än förra årets. Lite mer varierat kändes det som. Även om jag gärna sett fler luckor med saker och inte bara krämer och gel och eventuellt mer smink också. Kanske en matt genomskinlig puder eller kajal i svart eller brunt. Det ska ju passa till alla. Och en nagelfil, duschvante eller annat liknande hade varit kul också. Ett helt spa helt enkelt. :o)

Kanske någon läser detta och tar mina tips vidare. Jag får helt enkelt införskaffa kalendern nästa år också. :o))

Ha nu trevliga dagar efter jul och en god fortsättning!



Day After Christmas - Matthew West

----------------------------------------
Visste du detta om julen?
----------------------------------------

Christina Fjellström och Håkan Liby har i sin bok ”Det svenska julbordet” (2000) genom en enkät tagit fram en tio-i-topp-lista över vår vanligaste julmat:

  • Skinka
  • Köttbullar
  • Sillinläggningar
  • Prinskorv
  • Janssons frestelse
  • Gravad eller rökt lax
  • Julkorv
  • Sillsallad
  • Rödbetssallad
  • Kalvsylta

Enligt författarna har åtta av dessa rätter funnit sin plats på julbordet under 1900-talet. Bara julkorven och kalvsyltan är riktigt gammal traditionell mat. Köttbullar och prinskorv är mycket nyare på julbordet än vad vi tror. I ”Husmoderns köksalmanack”, som utkommer årligen, nämns inte köttbullar som en naturlig rätt på julbordet förrän 1970 och prinskorv inte förrän 1985.

---------------------------------------
Källa: ne.se
---------------------------------------

1 kommentar:

lisa sa...

jag har ofta tänkt köpa deep sleep... säg till om den fungerar, så ska jag köpa mig en :D