onsdag 22 december 2010

Lucka 22

Idag tog jag och mamma en promenad i det vita vinterlandskapet. Till affären eller rättare affärskomplexet gick vi. Inte så långt, men det nöp rejält i kinderna innan vi var framme.

Väl där bokade jag klipptid och vi fikade. Sen handlade vi mat, ingredienser till bakning och mamma köpte en mössa. Innan vi var klara hade vi träffat sex släktingar och x antal bekanta. Så är det i en mindre stad. Trevligt!

Fick skjuts hem av pappa. Vi prickade in tiden så vi var klara precis då han slutade jobba.

Efter middagen fortsatte vi klä granen. Pappa satte ihop den igår och mor, lillebror och jag klädde den idag. Sen pysslade vi lite med att sätta nejlikor i apelsiner och sätta röda presentsnören på för att sedan hänga upp dem i dörröppningen till vardagsrummet. Luktar yummy!

Nu efter jag skrivit detta ska jag slå in de sista paketen och efter min klippning och färgning imorgon är jag redo för julen.

Kanske jag måste rena min kropp och förbereda mitt sinne lite också och det kan nog adventskalendern hjälpa till med.

I dan för dan före dopparedans lucka gömde sig en lite för årstiden välbehövlig spa-olja.

Lucka 22.
Spa Wisdom Polynesia - Monoi Miracle Oil. 60 ml. I butik kostar 150 ml 175:-.

Svårt att säga exakt hur detta luktar, men jag gillar det. Doften ska var en blandning av gardenior och cocos enligt beskrivning. Används både direkt på huden som lotion och i ett varmt bad.

Lite kort info nu för dig (liksom jag) som inte har någon aning om vad Monoi är:

Monoi-olja tillverkas genom att låta blad av Tiare - gardenior från Tahiti - ligga och dra i cosolja. Monoi - som uttalas Mah-noy - är ett gammalt Tahitiskt ord som betyder "doftande olja". Framställs enbart på Tahiti.

Så fort jag känner för att bada badkar ska jag använda detta, fast då det nog inte kommer att hända förrän oljan torkat får jag kanske nöja mig med att smörja mig med den.


---------------------------------------
Händelser denna dag i historien
- 22 december.
---------------------------------------

* 1666 – Franska vetenskapsakademin grundas.
* 1849 – Författaren Fjodor Dostojevskij utsätts för en skenavrättning som lämnar bestående spår hos honom.
* 1956 – En gorilla i fångenskap föder för första gången en unge.
* 1972 – 16 överlevande från det uruguayanska Flight 571 påträffas efter två månader i de chilenska Anderna. Flygplanet störtade den 13 oktober samma år och 29 människor har omkommit i bergen.
* 1989 – Passagen genom Brandenburger Tor i Berlin öppnas åter för första gången sedan Berlinmurens tillkomst 1961.

---------------------------------------
Källa: Wikipedia
---------------------------------------

Inga kommentarer: